Öga för Öga..?

Jag vet inte riktigt var jag står när det gäller brott och straff.

Jag blir lite vansinnig varje gång en mördare förklaras psykisk sjuk och döms till vård istället för fängelse.

Särskilt om denne begått ett brott som jag känner mycket för,
t.ex. lilla Engla.

Samtidigt så begriper väll varenda människa att man inte är riktigt funtad om man våldtar ett barn, hugger ihjäl sin flickvän med 40.. (40!) knivhugg eller tar bilen och mejar ner alla som går ivägen.

Men ändå.

Tänk om det var jag? Mitt barn som våldtas och mördas. Dumpas ensam i ett kärr efter att först ha blivit halvt uppbränd.

Tänk om det var ditt barn!

I helvete att det blir någon psykvård!!! Människan ska dö! Lååångsamt och mycket plågsamt.


Är det tur att anhöriga till offer inte får bestämma straff för brottslingen?

..antagligen.


För tänk om det var mitt barn som begått brottet..

Herregud.


Vad ska vi göra med alla våra kräk?

Dom allra värsta, dom som verkligen ÄR sjuka.

Pedofiler.. vafan sak vi göra med pedofilerna?

Snacka om deras rättigheter? Vård, egna avdelningar och återanpassning. Anonymitet..


Hela jag vill säga nej. NEJ! Nu är det nog med det!

Jag vill säga att vi ska kastrera dom, köra lite Hamas metoder i en källare, kasta in dom på samma avdelning som MC killarna sitter på. Tatuera in ett stort "P" i pannan på dom så att alla vet. Kanske dom bara kan "försvinna"? Så där som folk gör i diktaturstater.


Fast jag vet att mitt slutgiltiga svar ändå är ett "Ja".

Vi måste väll ge dom vård. Sjuka människor får ju det.

Vi måste väll skydda dom i fängelset, annars är vi ju inte bättre vi..


Men det tar emot.

Massor!


Kommentarer
Postat av: virpi

Jag håller med dig.

Det tar verkligen emot!

Men jag skulle aldrig kunna lova att jag inte tog ut en personlig hämnd faktiskt....

usch,vad arg man kan bli bara man tänker på det!

Nä,nu får jag ruska av mig det så att jag somnar på rosa små moln ikväll.:)

Kram Virpi

2009-02-23 @ 21:49:42
URL: http://virpi.blogg.se/
Postat av: litentanta

Förstår precis hur du tänker och känner, brukar jämföra med hur j-a förhandlingsvilliga o ödmjuka vi svenskar skulle vara efter x antal år av krig och övergrepp när folk går loss på "vissa" länder/staters svårigheter att enas vid förhandlingsbord.....



Jag vet hur jag VILL att jag ska reagera om nåt hände dottern, men sen OM det verkligen hände, inte kan jag garantera att jag inte går bärsärkargång och dräper den fan själv...(oops, fördomsfullt lät det, den "personen" som har gjort henne något...?)



Men jag VILL ivf tänka att jag är en vettig, logisk och rationellt tänkande varelse...än så länge!



Härlig blogg du hade förresten :-)

2009-02-24 @ 00:50:14
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: Daniel

Demokratiska straff, behandling å hjälp är mest solidarisk, även fastän det tar emot i grova brottsfall

2009-02-24 @ 08:50:13
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Fagel

Ett öga för ett öga gör hela världen blind. Det vet du väl? ;) Men jag håller med dig. Det är otroligt svårt det här med dödsstraff. Vänd på det, om du kommer hem och hittar din man i säng med någon annan och du i blint raseri slår ihjäl dom, förtjänar du att dö? Det finns förmildrande omständigheter. Men som jag sa innan, det är svårt. Hag håller med om att vissa helt klart ska ha dödsstraff.

2009-02-24 @ 14:11:56
URL: http://fraggelberg.blogg.se/
Postat av: Annican

Först ska de plågas lika mycket som deras offer har, sedan (om dom överlever) kan dom få be om vård... Kanske.

2009-02-24 @ 20:56:35
Postat av: Edvin

Jag är helt och hållet emot dödsstraff. Staten ska inte döda, det gör oss alla till mördare!



Däremot ska inte en närstående bli särskilt hårt straffad om denne tog ut hämnd, t.ex:

- En man våldtar din dotter, han ska inte dömas till dödsstraff. Men om du lyckas få tag på honom och skär av kulorna på honom och sen skjuter skallen av honom så ska ditt straff bli minimalt! (Typ ett par psykolog träffar.)



Staten har ingen rätt att döda honom, men om du skulle ta ut hämnd så har staten heller ingen rätt att straffa dig allt för hårt....



Typ...

2009-02-24 @ 21:48:33
Postat av: Pjoltas

Jäklarns vad jag håller med Edvin som skriver ovan mig här!

Det är iofs förmildrande straff på hämndbrott som det som nämns ovan.



pjoltas.blogg.se

2009-02-25 @ 21:04:09
URL: http://pjoltas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0