Vår bästis Jante

 Jantelagen:

  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

..ja, där har vi den. Den största lagen av dom alla. Den viktigaste lagen av dom alla. Det här, mina damer och herrar, det här är nyckeln till social framgång i Sverige. Det här är vägen rakt in i svenskarnas hjärtan. Följer du den här lagen när du stiftar nya bekantskaper är du "inne". (Bryter du mot den åker du ut med huvudet före.)

Det låter ju inte klokt, jag vet. Men det är sant.
(Ni läsare som är under 20, naiva, oskyldiga och rena, läs inte mer nu.. spring ut i världen opåverkade och gör ALLT ni kan för att förändra den!)

Nu sitter ni nog som små surpuppor och muttrar att jag kan tala för mig själv, och just i det ögonblicket tillämpar ni punkt 3, 5, 9 & 10.
Vi kan inte annat än att erkänna.. Jantelagen gäller. Punkt. Och när det gäller Jantelagen är vi alla både brottslingar och offer.  


Imorgon ska jag vara totalt icke Jantig. Jag ska inte tänka illa om någon och jag ska inte krusa så att andra inte tänker illa om mig. Jag ska inte vara elak och respektlös mot någon, men tycker jag att jag är grymt snygg imorgon när jag vaknar, då ska jag berätta för alla precis hur snygg jag tycker att jag är.
Jag ska inte tuta på andra förare, jag ska vända andra kinden till och tänka att jag har INGEN aning om varför den blå bilen trängde sig i rondellen, men han hade säkert ett bra skäl. Osv..

Kanske borde alla ta en semester från Jante! Tänk så in i helvete skönt det skulle va!!!


                     


Kommentarer
Postat av: Edvin

Är det ok om jag gör det på en lördag som jag inte lämnar lägenheten?

2008-11-23 @ 13:02:57
Postat av: Maja

Jag följde ditt råd och slutade läsa där du bad mig! Ska gå opåverkad genom mitt liv! :) Även om min generation fortfarande lär sig jantelagen av sina föräldrar... Jag är helsvensk men har alltid brutit mot jantelagen. Det är först nu (vid 16 års ålder) som jag lär mig den - och vet du vad? Jag är mycket olyckligare! Visst har jag lyckats etablera bättre kontakt med mina jämnåriga, men inte fan får man ett intressant liv om jag kommer fortsätter prata Idol och håller käften om mina framgångar - ev minskar framgångarna.

Bryt mot jantelagen och man har en roligare tillvaro! Kanske man har färre "bästisar" och fler ytliga vänner som ser upp till en, men i gengäld har man bättre karriär och roligare tillvaro. Bara att välja!



<3

2008-11-23 @ 20:44:13
URL: http://enochenhalvmeter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0