billigister är vi allihopa..

Vi svenskar är ena riktiga fegisar! Jag vågar faktiskt påstå det.


Jag vet att Blyga Anna 23, Tuffa Kalle 34 och Arga Bengt 52, inte vågar agera starkare än att sucka högt, utbyta himlande ögonkast med varandra och kanske lägga armarna i kors när någon gör 14 uttag efter varann i bankomaten.(Eller när kassörskan har problem i kassan, situationerna kan variera..) Orsaken är att vi svenskar är "diskreta" och  konflikträdda (man vill ju inte ställa till en scen!) Och absolut inte konfrontera någon face to face utan lite backup! (I form av kompis eller alkohol).


Men.


Med 1 dm plåt mellan sig och sina offer förvandlas dom till utåtagerande, skrikande, högröda små monster. För fan ta dig om du får kärringstopp när trafikljusen slår om till grönt! Då lägger sig Blyga Anna på tutan så man kan tro att krigslarmet går, Tuffa Kalle tycker att en rivande omkörning är på sin plats trots övergångsställen och mötande trafik (här ska läxor läras!) medan Arga Bengt kör psykmetoden och kör upp i röven på dig, blinkar med helljusen och gasar på tomgång (kör då! KÖÖR DÅÅÅ!!)

Tuggar Arga Bengt fradga? Ta det lugnt, jag tror att det hör till..


Vad är det som gör att vi hariga små Jantesvenskar plötsligt blir osympatiska, felfria och helt dumma i huvet så fort vi sätter oss bakom ratten?

Inte bara det, på tryggt avstånd (med absolut INGEN riska att bli konfronterad) så törs ALLA hävda sig!

TUUT! TUUT! TUUUUUUUT! Idiot!! Kör du bara 110!!! VA FAAN!! JÄVLA KÄRRING!!!


Det är faktiskt pinsamt.. så som vi beter oss.


Det värsta är att alla små trafikligister, tuffa som få, förvandlas till helt vanliga medborgare, som hjälper pensionärer över gatan, hejar glatt på grannen och möjligtvis suckar lite för högt ngn enstaka gång vid missnöje så fort blippet från billåset ljudit genom luften..


Så, till alla Blyga Annor, Tuffa Kallisar och Arga Bengtisar, ska vi pröva ngt nytt?

Vi skriker så spottet sprutar ur käften på oss nästan gång ngn tar ut hela lönen i hundralappar på bankomaten, vi springer och knuffar oss fram till matkassan, (står en rulle framme vid kassan är det ju bara putta undan den!) och varför inte gå och trampa den söliga tanten i mjölkdisken på hälarna? (Hur jävla sakta får man gå egentligen?!)


Så, nu vet ni varför jag vågar påstå att vi är fegisar..


Redo att motbevisa? ;)



      (Precis sådär lagom galen som krävs av svenska billister..)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag sa faktiskt till en tant som tände en cigg precis bredvid barnvagnen när Saga var lill-liten. Jag var med mamma på torget här i stan och åt glass och tanten kom och satte sig tätt inpå oss. Det var inte värre än: "Ursäkta, skulle du kunna sätta dig längre bort från barnvagnen om du ska röka här...?" ...Och mamma höll på att få spader! Hon tyckte jag var SÅÅÅ pinsam och kunde inte fatta att jag vågade vara så fräck!

Jag menar... Hallå?

2008-11-27 @ 20:42:23
Postat av: Daniel

så sant skrivet om billigister! ler generat å känner igen mej

2008-11-28 @ 15:05:08
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0