Straff försäkringar?

Idag ska jag "sno" ett blogginlägg från Virpi.. eller kanske kan jag komma undan med att jag hämtade inspiration från henne.

(www.virpi.blogg.se/  inlägget heter "Jag, Bjarne och Johanne = triangeldrama"


Det handlar om Bjarne som undrar om det verkligen är rättvist att skattepengar går till rökares sjukhus kostnader då man röker trots att man är medveten om riskerna.

Han anser också att det tyder på en oförmåga att tänka klart om man röker trots dom stora riskerna att bli sjuk och att rökare borde få betala en extra försäkring så att "dom som sköter sig" (läs Bjarne) slipper betala detta.


H.E.R.R.E G.U.D.


I såna fall vill jag ALDRIG mer betala sjukhus kostnader för skidåkare med brutna ben.
Det kan dom ta ur egen ficka. Jag har inte åkt skidor på över 10 år, planerar inte att göra det heller.
Så varför ska mina skattepengar gå till det?


Eller jaktolyckor? Vafan, går man ut i skogen och leker krig med arga björnar får man skylla sig själv om dom slår tillbaka.. dom borde fan inte ens ha skickat en ambulans.

Asta med hjärtinfarkten behöver den bättre, hon kunde åtminstone inte rå för det som hände. Eller? Vänta nu.. har Astra hållit kroppen i trim? Gymmat 4 dagar i veckan? Minimerat riskerna för hjärt och kärlsjukdomar så gott det går?..

Jasså minsann?! Hon tog en punsch varje fredag med Bridge klubben!! Nämen då ska hon lämna mina skattepengar ifred tack!


Och ska vi alla resonera lika småsint som Bjarne så kan ju alla som kör motorcykel, klättrar i berg, hoppar fallskärm, dyker, flyger, dricker alkohol, korsar vägbanor, rider, jobbar på sjukhus, bor i storstäder, äter på Mc. Donalds, jobbar på byggen, elektriker, besitter en ölmage, tränar mindre än 2 ggr/vecka osv. osv. osv. också tvingas teckna extra försäkringar. För vem vill betala för dom?

För att inte tala om alla småligister ute i samhället som knarkar och slåss. Varför i helvete ska vi betala deras terapi och återanpassning i samhället?!! ..dom valde väll också själva?


Nu vill jag ju poängtera att jag självklart inte tycker så här.

Jag undrar bara hur långt man kan gå om man resonerar som Bjarne.. var går gränsen till självförvållat enligt honom?


Och precis som Virpi skrev i sitt inlägg, staten bedriver ingen välgörenhet vad gäller pris på cigaretter.

Skulle samma skatter ligga i kampen mot fetma och diabetes skulle Sverige vara det första landet i världen där Mc Donalds gick i konkurs..


Kommentarer
Postat av: Annaa

Jag blev väldigt förvirrad av ditt inlägg. Jag förstår vad det handlar om men jag förstår inte vad dina åsikter är? Menar du att du tycker att de som har större risk att bli skadad och kommer kosta mycket inom t.ex vården borde få betala mer? Eller var du tvärtom och tyckte att alla betalar lika mycket oavsätt vad?

2009-01-15 @ 18:28:31
URL: http://annamupp.blogg.se/
Postat av: ylva

Det värsta är att om man råkade tala om att man äter en chokladbit nån gång ibland,kanske snusade när man var 14 eller korsar vägar nån gång utan att gå på övergångsstället så skulle man bärjis inte ens få teckna en försäkring. Det vore väl bra så att bara rika människor med rymligt samvete fick vård.

2009-01-15 @ 18:53:41
Postat av: Annaa

aowh, okey jag förstår :) Allt bra med "goolan" då? :)

2009-01-15 @ 18:59:51
URL: http://annamupp.blogg.se/
Postat av: Annelie

Hahahaha!! Du har nog tyvärr rätt Ylva..

2009-01-15 @ 19:10:03
URL: http://goolan.blogg.se/
Postat av: Annaa

Men jag är lika dan. Men den här var supergod. Man ser klumparna eftersom det är en vit yoghurt med mörkoranga "klumpar" Du måååste prova. Ett megaplus är ju att det där 4packet kostar runt guldpengen. Man kan ju vräka i sig. Fast man får ta konsekvenserna för det sen med socker och fett. Waaah ;)

2009-01-15 @ 19:15:20
URL: http://annamupp.blogg.se/
Postat av: Annaa

Jappsie, det finns andra sorter med men just denhär var exotiska frukter. Snodde bilden på deras hemsida ;)

2009-01-15 @ 19:29:44
URL: http://annamupp.blogg.se/
Postat av: virpi

Håller med dig!

Visst blir man matt på Bjarnetyper!

Kul att du blev inspirerad.Kram kram

2009-01-15 @ 19:36:04
URL: http://virpi.blogg.se/
Postat av: Stefan

Jo, jag känner till den där Murphy. Och han verkar ha ett ovanligt ont öga till mig. Jävlas det för mig, så gör det så minst en hel dag i sträck. Slår aldrig fel liksom.

Får jag bara fnula lite på det så löser det sig.

Ha det bra.

2009-01-15 @ 19:39:09
URL: http://jalonen.blogg.se/
Postat av: virpi

Det gjorde absolut ingenting!

Du é rolig du.

Roligt att man kan ge ideer till andra.

Det kanske kommer en dag jag spinner vidare på ngt du skrivit.

Kram Virpi

2009-01-15 @ 20:15:06
URL: http://virpi.blogg.se/
Postat av: Annican

Du skulle bara våga sätta dig bakom ratten, eller cykla utan hjälm...

2009-01-15 @ 21:48:13
Postat av: Nils

Instämmer helt och hållet!

2009-01-16 @ 02:55:59
URL: http://fevarin.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0