Korven & Jag

Jag har tre syskon, men bara ett som jag växte upp med från barnsben.

Hon heter Annica. Eller Korven som hon också kallades.. Hon är min lillasyster.

Jag och Korven är väldigt olika, det var vi redan som små. Korven besatt en riktig råstyrka redan som liten medan jag inte var lika väl utrustad vad gäller wrestling kunskaper.

Men jag var smartare.. åtminstone trodde jag det. (Såhär i efterhand är jag inte lika säker..)


Korven var ganska lugn om man lämnade henne ifred. Jag lämnade ALDRIG Korven ifred. Det var med skräckblandad förtjusning som jag med listiga planer lurade i henne nästan vad som helst, hela tiden med en överhängande risk att åka på några välriktade "proppar"..


Jag lyckades t.ex. ganska tidigt lura i Korven att hon inte tålde choklad. Hon hade ju sett hur sjuk jag blev när jag klappade katter, och med stor inlevelse förklarade jag att detta öde skulle drabba även henne om hon så mkt som tittade på en chokladbit..

Hon gav dom till mig med ögon som pingpong bollar, tvekade, jag spärra upp ögonen och nickade sakta, det avgjorde saken. Chokladen var min.

Men även om planen var vattentät, så varar inget för evigt. Efter X antal lördagar undrade ju såklart mamma varför Korven gav bort all sin choklad till mig. Jag sökte skydd medan Korven förklarade för Mumin hur det låg till. Hon fick ju såklart tag i mig och propparna var ett faktum..


Jag skrev en sång också som vi skulle ge till pappa på farsdag. En jättebra sång.

Jag förklara för Korven hur hon skulle sjunga:

-Du börjar, och då sjunger du "Jag är ett sänke!".. och..

-Vad är sänke?

-Alltså det är typ ngt jättebra! Att du är bäst liksom.. "Sänke".. det är asbra!

-Mmm... (misstänksam)

-A, sen sjunger jag "och jag ett geni!"

-Vad är geni då?

-Shit asså, asdåligt.. kan inte va sämre, lovar! (Korven skiner upp!) Sen sjunger vi samtidigt "tillsammans bildar vi ett parti!" Och så börjar det om, fast då börjar jag, "jag är ett geni" och sen du "och jag är ett sänke" och så samtidigt "vi är jättebra fallera!"

Pappa fick sin kassett med farsdag sånger, skrattade gott och blinkade till mig. Korven var stolt som en tupp! (Självklart kostade även denna kupp några proppar så småningom).  


En gång tjafsade vi om ngt, jag & Korven. Då kastade jag ur mig "bitch".. Korven fråga direkt vad det betöd medan hon knöt knogarna. (Fan, tänk snabbt!) "Nä.. jag.. alltså.. det betyder bara.." (ska jag fly? Fast vart? Åhhh!) "..det betyder bara.. att du är en snäll syster!!" (phu!)

Korven kisade med ögonen.. låååånga sekunder.. sedan ryckte hon på axlarna och släppte det. Jag kunde andas ut.

Morgonen efter sitter vi i bilen med Mamma. Jag fram, Korven bak.

- Mamma.. vad betyder bitch? 

(Smarta korvjävel! Min tur att ha ögon som pingpong bollar).

- Ja, det betyder väll "häxa" eller nåt. En dum tant kan det betyda.. varför undrar du?

(Jag svalde, blunda, tog mod till mig och vände sakta huvudet bakåt.. Korven stirra på mig med kisande ögon drog pekfingret över halsen.. shit.)


Jag älskade att lura och bråka med Korven, fast jag fick spö. Vi hade trevliga stunder också, men någonstans tror jag att vi njöt mest när vi fick terra varandra på olika sätt..

Lilla Korven. Ibland vill jag bara slå dig lite fortfarande.. Hit and run, like in the old days!


Kommentarer
Postat av: Lizaloop

Tack för berömmet!

Hoppas du får en trevlig lördagskväll!

2008-11-15 @ 18:25:43
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: anna

Vad du är oooond mot din syster ;)

2008-11-15 @ 23:33:32
URL: http://annamupp.blogg.se/
Postat av: Annican

Allra allra käraste syster!

2008-11-16 @ 10:47:36
Postat av: Annican

Nu har jag gått och trallat på den där låten hela helgen! :D

2008-11-16 @ 21:54:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0