Don´t panic, it´s organic!

Ekologiskt, rättvisemärkt, organiskt, miljövänligt, bla, bla, bla. Jag kämpar verkligen med mitt samvete ska ni veta.. För jag försöker verkligen!

Stod i affären här omdagen och skulle köpa ägg.. det fanns 24-pack för 24,90, asbilligt. Så jag tog en kartong och tänkte pannkakor, omelett, äggmackor, men precis när jag skulle lägga ner den i korgen såg jag ordet "burhöns".. ängeln på axeln grät, t.o.m. djäveln tystna.

Det är inte rätt. Tänkte på Uggi där hemma.. kunde ju ha varit hon (el. han.. vi vet inte riktigt!) La tillbaka slav äggen och köpte ett 6 pack ekologiska och närproducerade ägg för närmare 30 spänn..


Jag har tänkt på en sak oxå.. Varför besprutar man maten? Jo, för att ta kål på skadedjur. Så om man inte besprutar maten.. då lever skadedjuren! Och alla andra djur som äter skadedjuren, och dom större djuren som äter dom osv. och i slutändan vi! Yey! Skitbra!

Men hur är det då med den importerade maten? Typ krav bananer.. kanske borde heta kryp bananer.. För jag tror inte att spindlarna, ormarna och ödlorna tänker "hey, den här lådan ska till Sverige.. grabbar, packa väskan för vi ska av!"

Så när jag tror att jag räddar världen genom att köpa ickebesprutade bananer.. så kanske jag i själva verket bidrar till att sabba den ännu mer! Vi har ju redan flera arter som invaderat vårt land och bara förstör!(Min granne t.ex... NEEJ! Jag skoja bara..) Men mördarsnigeln är ett bra exempel, kackerlackor ett annat. Och vissa myggarter. Trevligt att dom kika in eller hur? Vi har faktiskt en spindel som etablerat sig från Sydamerika någonstans.. den är giftig! Fast man dör inte, men det känns! ..har jag hört.

Gillar ni aioli? Den görs på råa ägg.. I LOVE! Men vågar jag göra det med mina eko ägg? Ingen kan garantera att dom är salmonella fria eftersom tillverkaren av äggen sprätt runt och druckit vatten ur samma pölar som skator, kråkor och andra smittbärare..


Vad jag vill komma fram till är:

Jag tror på att rädda världen. Det får gärna kosta en slant om det är så.. bra kvalité på maten är bara ett plus. Men säger man A kan man säga B.

Det finns en baksida av allt.
                                                        


Kommentarer
Postat av: Sara

usch ja.. hon skulle väl svimma om hon läste ditt inlägg! Men det är väl bra om hon klarar av att hålla tungan rätt i mun i stridens hetta...



Jo, fast tror inte han kommer märka min lilla blogg! Alldeles sant också, ananrs hade jag nog suttit här med hörapparater, om det inte vore för honom :-)

2008-11-19 @ 09:44:52
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Annican

Jag var på studiebesök på en hönsfarm en gång. Friska höns har en djupröd kam, som står rakt upp. Dessa stackare, 5 st på typ 11 m med vasst nät under sina såriga fötter, hade blekrosa kammar som låg klistrade mot pannan. Halva buren gick dessutom åt till redet, så dom hade inte ens en decimeter att röra sig på. Det är SÅ hemskt!

(För att inte tala om när vi besökte slakteriet!)



Apropå småkryp i maten: Jag kan fan inte äta broccoli längre. I påsen till de frysta hittar man nästan alltid små (djupfrysta) knubbiga maskar, och i de färska finns det ALLTID bladlöss. Och då menar jag inte få! Hela BON! Nä fy fan, jag får kväljningar. Och jag som gillar broccoli. Tänk mammas broccoli/skinkpaj med massor av ost! (Din också Smelly...) -NOMORE!



Ungefär som du och oboyen! Kommer ta tid innan jag sätter det på gaffeln igen. Usch usch usch!!
ryser*



Hett bantartips...?

2008-11-19 @ 10:20:58
Postat av: Sara

Du har så rätt så... Men vad ska vi göra då? Finns det någon sida som har en knappt kännbar baksida? Hur ska vi rädda värden? Jag vet inte jag...



Gör som Annican och ger ett sådant exempel från djur i maten jag upplevt! Sedan låg- eller mellanstadieåldern har jag alltid druckigt oboy till frukost. Ibland så blir det lite klumpar i men om man krossar med skeden eller biter i den lite så går den sönder och man får chokladmsak i munnen. Ja. Så fick jag en sådan där klump i käften och jag för den med tungan till kindtänderna och biter till. Händer inget. Försöker igen, nepp. Men vad sjutton?! Jag spottar ut den för att kolla varför den är stenhård. Då ser jag. Det är en skalbagge. Mums.

Kunde inte dricka oboy på åratal efter detta. Nu har jag dock börjat igen. Men det tog nog ungefär 4 år innan jag kom över det. Och jag är alltid vaksam numera mot klumpar!



Vad har du råkat ut för med oboyen?!

2008-11-19 @ 15:55:14
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Sara

usch! Vad gör Oboy i sina lager egentligen? Undrar om de städar ofta... Fy sjutton. Jag har faktiskt hållit mig till andra märken på chokladdryckspulver så gott det går, har ju inte stött på samma sak någon annanstans ännu... Men när min sambo var och handlade förut och kom ihåg att köpa oboy till mig, och det var märkes-oboy, så kunde jag ju inte bli annat än glad för själv hade jag glömt det i flera veckor och gått och ältat att jag inte hade någon "oboy" hemma... Så nu är första gången på ett bra tag jag faktiskt har oboy hemma igen :-P



Ja, nu har jag varit ute bland snön också, inga decimetrar direkt men ändå lite knaster under fötterna! Och ja, det var kul att så många var hjälpsamma idag :-D

2008-11-19 @ 18:10:00
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Emmi

hehe ush ush... mjo du intem ysigt med djur ush... men som sagt allt har en nackdel... men ska man vara ärlig, villket är värst att maten är gifitg, eller att det kryper djur? visst det är inte mysigt men mkt mer hälssosamare, eftersom maten då är "ren"...



Vi har nästan 1 dm snö, allt kom på ca 40 min.. ångrar att jag inte tg ngn jacka i morse, var -1,8 så tänkte, jamen det kalrarj ag av att gå i med munktröja, sedan ska man hem och inser att det snöar KALLT!

2008-11-19 @ 19:20:17
URL: http://www.nogg.se/xxvampirexx
Postat av: Malin

Jag kände väl typ samma sak......... Men hon hade ju iofs skrivit i infobladet att alla föräldrar mer än gärna fick följa med! Men när hon ringde o berättade om Dennis dag, så fick man inte känslan av att man hade nåt val...... o jag ska ju dessutom jobba på kvällen, så de blir inte mkt till vila(eller baka) imorrn. Raka vägen hem o dusch o sen till jobbet! pust hoppas att jag inte får allt för mkt träningsvärk imorrn då(känns redan i armar o ben) ;-)

2008-11-19 @ 19:38:29
URL: http://fmmattsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0