Är julen så underbar som vi vill tro?

Underbara strålande jul! Snart är det verkligen dags! Jag som fullkomligt ÄLSKAR julen!!!


Eller? Gör jag verkligen det? Egentligen.. vad är det som är såå himla underbart?

Vi tar några exempel, för och nackdelar med julen:


Mysigt med alla levande ljus (som orsakar lika mkt stress och oro varje gång man lämnar  huset- släckte jag ljusen?!!)

Mysigt med el-slingor som glittrar i buskar och träd ( inte lika mysigt när elräkningen kommer)

Julkalendrar (Ja, men det är konstigt hur vissa luckor kan va tomma på choklad när man öppnar dom, väldigt mystiskt...)

Julsånger (Trevligt, i början. Men efter 4 veckor med Carola och Christer Sjögren har jag fått nog! Och det lagom till doppar dagen det!)

Kalle Anka (Jag älskar Kalle, och jag vill verkligen se Kalle kl. 15 på julafton. Men när jag tillslut sitter där framför TV:n så har jag inte så kul.. Been there, done that liksom..)

Jul maten!!! ( Lagom till själva Julafton brukar min kropp börja skaka av skräck vid åsynen av ett julbord till! Men det är inte så konstigt med tanke på att julborden startar i November!)

Julgodis!! (Alltid nån som losar en plomb pga. av knäck käkande, och när man tänker att varje enskild liten chokladpralin är 15 min i roddmaskinen på gymmet.. hur mkt njuter man?)

Julklapparna ( Åh! Julklappar! Jag älskar att få presenter, men det är fanemej roligare att ge! Att göra ngn uppriktigt glad är värt allt slit i världen! T.ex. att stå i kö 25 min för en cd, slå in paket tills man har nackspärr, somna vid köksbordet pga. rim påhittning, fullkomligt länsa lönekontot och slåss med alla andra miljarder människor ute i jul ruschen!)

Glögg och pepparkakor ( ..jag har inget ont att säga om glögg och pepparkakor.. Mmmm!)

Lucia tåg och lussebullar ( Man letar sig fördärvad efter den elektriska lucia kronan och när man väl hittar den så fattas det batterier. Och lussebullar med russin i, alltså i, i. Inte bara uppepå, utan iiii. Det borde va skottpengar på dom.. me hate.

Och till sist, umgås med släkt och vänner (Ja, såå underbart! Tills skilsmässan kom in i våra liv! Nu är det ett jäkla rännande! Vi tar din mamma dagen före, min mamma och din pappa på julafton, vi drar direkt efter Kalle så hinner vi... sen tar vi min pappa dagen efter, farmor på annandan, och din brorsa på annandan också. Min syrra kommer till oss den... ja, osv..)


Så nu undrar jag, varför är julen så underbar? För den ligger mig så sjukt nära hjärtat, hela jag blir varm av tanken på tomten, ljus, sånger och glögg. Jag ser hur stora snöflingor singlar ner utanför fönstret, fast dom typ ALDRIG gör eller har gjort det på julafton!

Jag känner ett lugn, fast julen är ALLT annat än lugn och ro!

Hur kommer det sig? Egentligen?..



                   

Kommentarer
Postat av: Malin

Du ska inte äta mina lussebullar hör jag :-D

2008-11-25 @ 12:32:30
URL: http://purpelangel.blogg.se/
Postat av: Emmii

där sa du ett sanningens ord ^^

Postat av: Annican

För att inte tala om allt hysteriskt julbak. Jag fick astmaattack när jag hällde i saffranet i degen förra året!

2008-11-26 @ 23:30:58
Postat av: Annican

Kommer du ihåg i midsomras...?

2008-11-26 @ 23:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0